6. Arvutid ja paragrahvid Iː tants intellektuaalomandi ümber

  

Christian Engströmi ja Rick Falkvinge raamatust "The Case For Copyright Reform" pakutavate lahenduste hinnang.


Moraalsed õigused jätta muutmata


Olen selle ettepanekuga vägagi nõus, sest autoritel peavad jääma ka enda õigused (nt. õigus enda teost internetist maha võtta, kui see on sinna vastu enda tahtmist postitatud). Ning nagu Engström ja Falkvinge ütlesidki, keegi ei tohiks endiselt kellegi autori au endale võtta.

Tasuta mitte-kommertslik jagamine


Selle ettepanekuga olen ma suhteliselt neutraalne. Jah, teoste jagamine oma sõpradega ja tuttavatega ei tohiks olla ebaseaduslik ega mingit moodi piiratud, aga kui tegu on piraaditud teose jagamisega, ehk siis piraatluse levitamisega, siis annaks vaielda, kas see peaks siiski olema seaduslik või mitte.

20 aastat kommertslikku monopoli


Siinkohal tuuakse välja, et suur osa tänasest meelelahutustööstusest koosneb autoriõigustega kaitstud ärilisele eksklusiivsusele. Seda tahetakse alles hoida. Lisatakse, et tänapäeval kehtivale teose kaitseajale, mis on terve elu + 70 aastat, on absurdne. See tahetakse muuta 20 aasta peale, kuna see oleks investori seisukohast mõistlikum.

Olen sellega absoluutselt nõus. Kui mina oleks ka suurem investeerija, siis päris kindlasti ei investeeriks kuhugi, kust ma tean, et enda elu jooksul ma sealt raha ei saa mitte sentigi. Selline investeerimine kõlab pigem annetusena.

Registreerimine peale viite aastat


Siin öeldakse, et tänapäeval teosed, mis on endiselt autoriõigusega kaitstud, kuid kus selle õiguste omaniku leidmine on peaaegu et võimatu, on raske probleem. Pakutakse välja selline lahendus, et peale viit aastat autoriõiguste all olemist, peaks õiged omanikud seda pikendama, kui on veel soovi sellega tegeleda.

Seda ma väga kommenteerida ei oska, aga kui see tõe poolest on siiamaani suureks probleemiks, siis kõlab see nagu täiesti korralik lahendus.

Tasuta proovimine


Siin öeldakse, et tahetakse kehtestada selgeid erandeid ja piiranguid, et lubada remikside ja paroodiate tegemist. Seda tahetakse teha sellepärast, et tänapäevased autoriõiguste piirangud on suureks takistuseks autoritele, kes sooviksid mõnda osa teisest teosest enda loomingus kasutada.

See oleks ka väga tore. Mulle isiklikult väga meeldivad igasugused paroodiad ja remiksid. Lisaks annaks see lisategevusi väga paljudele autoritele. Igatpidi võit.

Digitaalsete õiguste haldamise keeldz


See on üks selline nuhtlus, mille eesmärk on piirata tarbijate võimalusi teoseid kasutada ja kopeerida, isegi kui see on täiesti legaalne. Tahetakse see ära kaotada legaalsete tegevuste puhul.

Muidugi olen selle poolt, kuna kui piiratakse midagi, mis on legaalne, siis ei tundu see just eriti legaalsena.

Kommentaarid

Populaarsed postitused