12. Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus

 

Üks positiivne ja negatiivne näide kasutatavusest veebis.


Kasutatavuse all on mõeldud mingi objekti kasutuslihtsust ja -meeldivust ja selle kasutamaõppimise kergust. IT kontekstis on Jakob Nielsen sõnastanud selle viis komponenti järgmiselt:

- õpitavus;
- tõhusus;
- meeldejäävus;
- vead;
- rahulolu.

Positiivne näide


Minul on olnud väga positiivne kogemus swedbank.ee leheküljega. Olen täiesti veendunud, et õpitavus on seal väga hea, kuna ka esimest korda kasutavatel inimestel pole sellega raskusi. Kõik valikud on koondatud lehekülje ülemisse ossa ning kõik on loogiliselt liigendatud. Enda toiminguid on väga kerge teha, erinevaid valikuid kerge leida. Kuna see on kõik väga lihtsalt üles ehitatud, siis on see ka hästi meeldejääv. Kindlasti on veebileht ka veakindel ehk kõik leitav informatsioon on alati õige (imelik oleks ka, kui ühel Eesti suurimal pangal, ei oleks). Kõik kasutatavuse komponendid on täidetud. Võin julgelt öelda, et olen nende leheküljega väga rahule jäänud, siiani ainult positiivsed kogemused. Selle lehega saab isegi mu vanaema hakkama.

Negatiivne näide


Negatiivse näitena toon välja postimees.ee lehekülje. Juba esimesel sisenemisel lehele, muutub pilt kirjuks. Kohe ilmub ette poole lehekülje suurune reklaam nende igakuise paketi kohta, mis sulab taustaga jube hästi kokku, ehk on raske vahet teha, mis on mis. Lehekülge on suhteliselt raske õppida, kuna kõik on liiga kirju - valikuid on liiga palju ja lehekülje peale laiali laotatud. Isegi peale mõnda korda kasutamist kipuvad valikud ikkagi meelest minema. Informatsiooni kogumine võtab liiga kaua aega. Üldiselt pole ma selle lehega väga rahule jäänud. Samas sisaldab ta palju põnevat lugemismaterjali.

Kommentaarid

Populaarsed postitused